saját honlap vagy facebook

Facebook-oldal vagy saját honlap?

Melyikre van szükségünk?

Egyre gyakrabban felmerül a kérdés, hogy szükséges-e egy vállalkozásnak saját honlap, ha már egyszer úgyis fenn van a Facebookon. Összeszedtem azokat az érveket, melyek a Facebook-oldal, illetve a saját honlap mellett, illetve ellen szólnak.

Miért jó a Facebook-oldal?

  • Mert gyors és ingyenes.
  • Mert segíti az elköteleződést: közvetlenebb, interaktívabb, könnyű kommunikációt és kapcsolatépítést tesz lehetővé.
  • Mert építheted vele az imázsodat: A rendszeres bejegyzéseken keresztül a látogatók többet tudhatnak meg az értékeidről, céljaidról – ezáltal hűséget és brandet építesz.

Miért nem elég a Facebook-oldal?

  • Mert kötött: bár valamilyen szinten testre lehet szabni a Facebook-oldalt, ahhoz, hogy valóban a cég imázsát közvetítse, túlságosan kötött.
  • Mert nem a tied: vagyis ha a Facebook egyszer megszűnik, akkor a Te oldalad is megszűnik, s onnan a tartalmakat átvinni máshova vagy rendkívül költséges, vagy egyszerűen lehetetlen. Persze miért szűnne meg? – kérdezhetnéd. Nos, volt egyszer Iwiwünk is, emlékszel?
  • Mert nincs mindenki a Facebookon: azok, akik rendszeresen használják a Facebookot, gyakran úgy gondolják, hogy „Hát hiszen a Facebookon van mindenki”. A 2016-os adatok szerint a Facebook jelenleg 5,26 millió magyar Facebook-használó van. Ráadásul érdemes megjegyezni, hogy a fiatalok száma csökken, az idősebbek aránya növekszik.
  • Mert nyitott: vagyis, ha bárkinek baja van az üzleteddel, ott aztán nyíltan panaszkodhat (vagy betaggelheti az oldaladat)… És értékelhet. És erre nincs ráhatásod, legfeljebb egy-egy ügyes válasszal tompíthatod a penge élét…
  • Mert nehéz áttekinteni: ahhoz ugyan tökéletes a Facebook, hogy kitegyünk egy-egy bejegyzést az új termékünkről, az akciónkról, vagy hogy új papagáj került az irodába. De vajon ki görgeti végig a Facebook-oldaladat, hogy megtalálja annak a terméknek a leírását, ami érdekli, s mondjuk a hozzájuk kapcsolódó vásárlói véleményeket hol találja?
  • Mert nincs beleszólásod a változásokba: aki egy ideje követi a Facebookot, az pontosan tudja, hogy időnként elég nagy változások vannak, melyek bizony sokszor negatívan befolyásolják a Facebookon lévő vállalkozásokat. Gondoljunk csak arra, amikor a Facebook úgy megváltoztatta az algoritmusát, hogy az egyes oldalak már jóval kevesebb felhasználót érnek el, mint korábban. Helyette lehet ugye a fizetős hirdetéseket futtatni…
  • De a Facebook beleszólhat, mit teszel fel.
  • Mert nem könnyű keresőoptimalizálni (SEO): amúgy sem egyszerű előre kerülni például a Google keresőben, de egy Facebook-oldallal még nehezebb.
  • Kevesebb analitika: ha a honlapodat pl. az ingyenes Google Analyticsszel összekötöd, szinte azt is tudhatod a felhasználóidról, hogy mikor ettek utoljára vajas zsemlét. Bár a Facebooknak is vannak kimutatásai, ezek jóval szegényesebbek.

Miért jó a honlap?

  • Mert hitelessé tesz: az érdeklődők már elvárják egy vállalkozótól, hogy legyen honlapja. S ha van, jobban bíznak benne.
  • Mert teljes kontrollod van felette: itt aztán tényleg azt rakunk fel, amit szeretnénk, úgy, ahogy szeretnénk, s nem szól bele senki…
  • Mert jobban működik majd a marketing: nagyobb mozgástered van a kommunikáció terén. Több mindent adhatsz az érdeklődőknek. S ha jól strukturált a honlap, akkor szépen be tudod kapcsolni egy olyan folyamatba az érdeklődőt, aminek a végén valamilyen konverzió (pl. megrendelés) történik.
  • Mert kevesebbet fáj majd a fejed: sokan szeretnek online tájékozódni. Ha minden infót megadsz, s ezt egy honlapon jól strukturáltan teheted meg, akkor kevesebb Marika néni fog felhívni azzal, hogy ő látta, hogy mindenféle ipari parknak építenek kerítést, de neki csak a tyúkólhoz kellene 5 méter, megoldható-e. (No, látszik, hogy én is most költöztem végleg falura… J)
  • Mert éjjel-nappalit működtethetsz bárhonnan: lehet, hogy te éppen Tahitin lógatod a tengerbe a lábad vagy az igazak álmát alszod otthon, a webshopod példáu attól még szuperül működhet, s keresed a pénzt…

Mi szól a honlap ellen?

  • Az ára: nem mintha nem gondolnám, hogy megtérül, különben nem ezzel foglalkoznék. De nyilván egy ingyenes Facebook-oldalnál bármelyik honlap többe kerül – még ha többet is ér. Ingyen honlap pedig nincs, mint azt már egy korábbi blogbejegyzésemből is tudhatjuk.
  • A fenntartása: nyilván függ attól, hogy mekkora a honlap, van-e mondjuk webshop rajta vagy blog, de az tény, hogy ezzel azért időről időre foglalkozni érdemes. Persze lehet egy viszonylag statikus oldalunk is, ami nyilván kisebb meló, meg a Facebook-oldallal is foglalkozni kell, de azért valljuk be, ezzel is számolni kell.
  • Több marketing: valahogy az embereknek a honlapodat is meg kell találniuk, ami miatt nem árt, ha ebbe is feccelsz némi energiát.

No, nagyjából ennyi a honlap vs. Facebook kérdésről. Összességében azt mondanám, hogy azt nem szabad elfelejteni, hogy két nagyon különböző, s ezáltal más típusú célokat szolgáló dologról van szó, melyek vagy-vagy viszony helyett inkább kiegészítik egymást. Így aki teheti, gondoskodjon egy saját honlapról, meg egy Facebook-oldalról (meg Pinterestről stb. stb.).


KÉRJEN ÁRAJÁNLATOT!

Kérjen ingyenes árajánlatot. Írja le röviden, milyen honlapra lenne szüksége, s adja meg telefonszámát, hogy néhány részletet, ha szükséges tisztázhassunk - s már meg is kapja az árajánlatot.